'
'
LUCREZIA BORGIA
Gaetano Donizetti

Lucrezia Borgia behoort tot Donizetti's 'bekendere, minder bekende' werk. De opera werd gecomponeerd op een libretto van Felice Romani (die doorgaans samenwerkte met Bellini), naar een toneelstuk van Victor Hugo. Het verhaal zit redelijk goed in elkaar met een dramaturgisch dieptepunt in de eerste twintig minuten: als Gennaro, verliefd op het eerste gezicht, aan zijn schone onbekende opbiecht nog een grote liefde te hebben... zijn moeder. Dat is zo'n moment waarop een kijker zich wellicht afvraagt of hij niets beter te doen heeft. Daarna echter volgen de spannende, benarde situaties zich op: Lucrezia Borgia omgeven door vijanden; Gennaro die een beker met gif aanneemt, niets vermoedend en ontroerd door de vergevingsgezindheid van zijn gastheer; Gennaro die door zijn vriend overgehaald wordt naar een feest te gaan, wat een slecht plan is... Het publiek ziet de overlevingskansen van de held tot nul gereduceerd worden. Voeg daaraan toe de muziek van Donizetti en je hebt een vermakelijke belcanto-opera van de betere soort.
Link naar informatie van het theater
Informatie verstrekt voor de reis
Lucrezia Borgia,
opera in een proloog en twee be­drijven van Donizetti. Libretto: Felice Romani, naar het gelijknamige toneelstuk (eveneens uit 18 33) van Victor Hugo. Première: Milaan, 26 dec. 1833. Een van de eerste voorbeelden van de doorwerking van het romantische melodrama, zoals dat met name op het Franse toneel tot bloei kwam, in de Italiaanse opera. Na de aanvankelijke succesperio­de bleef Lucrezia Borg ia een van de weinige tragi­sche opera's van Donizetti die het in de schaduw van Lucia di Lammermoor tot sporadische uitvoerin­gen konden brengen. Opvoeringen in Rome had­den echter lange tijd plaats met een gewijzigd li­bretto, omdat het daar onmogelijk bleek de dochter van een paus als gifmengster ten tonele te voeren (meestal: Elisa da Fosco). Uitvoeringen in Parijs stuitten aanvankelijk op bezwaren van Victor
Hugo, waardoor de première aldaar in 1840 plaatsvond met een libretto getiteld La ineqata, dat het verhaal in Turkije liet spelen. De huidige be­langstelling voor dit werk begon met een concert­voorstelling in New York op 20 april 196 s (met Montserrat Caballé en Alain Vanzo).
Korte inhoud
Venetië en Ferrara, in het begin van de 12de eeuw. Lucrezia Borga (s.), gehuwd met Alfonso d'Este (bar.), is de enige die weet dat de jonge edelman Gennaro (t.) haar zoon is. Haar belangstelling voor Gennaro brengt Alfonso echter op de gedachte dat de jongeman haar minnaar is. Gennaro's vrienden onthullen vervolgens de ware identiteit van de mysterieuze vrouw aan Gennaro en zijn sympathie slaat om in verachting. Lucrezia wil zich wreken op Gennaro's vrienden maar kan niet voorkomen dat ook haar eigen zoon van de door haar vergiftig­de wijn drinkt.

Bron:
Paul Korenhof: Winkler Prins Encyclopedie van de Opera pagina 242