Zoals bijgaande foto’s laten zien heeft iedereen genoten van een gezellige Nieuwjaarsbijeenkomst. 81 deelnemers proostten met elkaar op een gelukkig nieuw jaar. Met de DVD Hänsel und Gretel van E. Humperdinck uit New York viel er ook te genieten van mooie muziek. Door de humoristische regie van de opera begonnen we dit operajaar met een lach.
Woensdag 30 januari 2019: Presentatie Der Ring des Nibelungen door Wim School.
Een ooggetuige-verslag:
Ondanks de sneeuwdreiging zat de zaal stampvol om van deze prachtige presentatie te kunnen genieten. Wim vertelde ons over de tetralogie (vierluik) van Richard Wagners “Der Ring desNibelungen”, die in totaal 16 uur duurt, als caleidoscoop op zo’n interessante en leerzame manier, dat je bijna niet kan wachten om de opera’s zelf te gaan zien. Hetgeen de meesten in de zaal ook zullen gaan doen. Richard Wagner (Leipzig 1813 - Venetië 1883) is een van de grote namen in de muzikale cultuur. Hij is de figuur, over wie het meeste gepubliceerd is, op Christus en Napoleon na. Hij was tegelijk geniaal en onuitstaanbaar. Hij had een zeer hoge dunk van zichzelf en kende geen scrupules. Martin van Amerongen van de Groene Amsterdammer heeft o.a. een boek over hem geschreven met de passende naam “Buikspreker van God”, een naam die al aangeeft wat voor iemand Wagner is. Hij heeft 13 opera’s (hij noemde ze liever: muziekdrama’s) geschreven, ook de libretti schreef hij zelf . Onder meer 3 “jeugdwerken” Die Feen, Das Liebesverbot, Rienzi en verder Der Fliegende Holländer, Tannhäuser, Lohengrin, 4x Der Ring des Nibelungen, Tristan undIsolde, Die Meistersinger von Nürnberg en als laatste Parsifal. Over het componeren van de Nibelungenring-opera’s heeft Wagner met tussenpozen 25 jaar gedaan. Als eerste liet Wim een DVD zien over de nieuwste productie in New York (2011-2016): “Schepping en verwoesting van de goden”, waarin allerlei nieuwe technieken werden gebruikt. Het thema van de “Ring” komt neer op het “gevecht tussen goed en kwaad” met de dwergen Alberich en Mime versus de god Wotan. Samengevat zou je het thema kunnen omschrijven als de “onverenigbaarheid van macht en liefde”. Wagner introduceerde allerlei (voor toen) nieuwigheden in de muziek, zoals 1. afwijzen van de opera seria, 2. doorlopend geheel van een oneindige stroom muziek zonder onderbrekingen, 3. geen balletintermezzo’s (behalve bij de opera Tannhäuser), 4. een alwetend orkest (geeft het publiek voorinformatie), 5. introductie van Leitmotive (= herinneringsmotieven), 6. totaalkunst (dicht-, architectuur-, dans- en acteerkunst) en 7. chromatiek (zweverigheid van de muziek). De Ring is onderverdeeld in een Vorabend (Rheingold) , Dag 1 (Die Walküre), Dag 2 (Siegfried) en Dag 3 (Die Götterdämmerung). De laatste DVD, die Wim liet zien “Dodenmars van Siegfried” als afsluiting van DieGötterdämmerung, toonde heel duidelijk de diverse “Motieven”: het Noodlotmotief (Tod), het Wälsungen-motief, het Siegmund-motief, het Sieglinde-motief, het Zwaardmotief, het Siegfried-motief, het Brünnhilde-motief (Liefde) en het Wehe-motief. Wim sloot af: 1. Wagners geluks/ongeluksgetal was 13, 2. een sonnet van Kees Stip en 3. een geestig filmpje met als acteurs Guus en Willem.
Jacqueline van der Chijs
Zondag 10 februari 2019: R. Wagner - Siegfried in Duisburg (D). Op zondag 10 februari 2019 bezocht de Operaclub de opera Siefried van Wagner Hierbij treft u een doorverwijzing aan naar de Deutsche Oper am Rhein:
Zondag 17 maart 2019: G. Bizet - Carmen Essen (D). Op zondag 17 maart 2019 bezocht de Operaclub ook in het Aalto theater in Essen de opera Carmen van Bizet. Hieronder vindt u een interessant filmpje over deze uitvoering.
Woensdag 10 april 2019: Presentatie door Marie-Christine van Lit en Lies Vleeschhouwer.
MAGIE VAN EN IN DE OPERA Op woensdagmiddag 10 april 2019 werden voor veel leden van de Operaclub 2 presentaties verzorgd over magie van resp. in de opera. Voor de pauze nam Marie-Christine van Lit – van Eijl de Operaclub mee in de magische wereld van de opera. Zij liet zien hoe opera een betoverende invloed heeft op toeschouwers, componisten en zangers. Zij deed dit o.a. aan de hand van fragmenten uit opera’s, waarin magie aan de orde kwam. Zij voorzag de presentatie ook van de nodige kwinkslagen en relativerende opmerkingen. In Götterdämmerung van Wagner lukt het om Siegfried aan Gutrune te koppelen met behulp van een toverdrank. In l’Elisir d’Amore van Donizetti wordt de liefdesdrank ten tonele gevoerd door dr.Dulcamare en jawel hoor, het werkt. In PiqueDame van Tsjaikowski heeft een kaart, de schoppenvrouw, het gezicht van de oude gravin en lijkt te knipogen. Heel vreemd. Ga zo maar door.Er werd nog even stilgestaan bij het “jatten” van andermans muziek. Bij Don Carlos heeft Verdi met een schuin oog gekeken naar muziek van Mozart. Of was het toeval? Rossini jatte vaak eigen muziek. Dat heet dus hergebruik. Na de pauze liet Lies Vleeschhouwer aan de hand van fragmenten toverkunsten uit diverse opera’s zien. In Rusalka van Antonín Dvořák zag de waternimf Rusalka een knappe jonge prins baden in het meer en werd onmiddellijk smoorverliefd op hem. Ze wil mens worden om de liefde van deze jongeman te winnen. Daarvoor moet ze wel haar stem inruilen. En aldus geschiedt. Als haar geliefde haar ooit ontrouw zal zijn, zal de betovering verbroken worden. Wat een ellende allemaal en wat toverkunsten teweeg kunnen brengen. Zowel positief als negatief! In een mooie tekenfilm kan de dwerg Alberich in Der Ring des Nibelungen met behulp van een toverhelm zijn gedaante veranderen. De pastiche Enchanted Island, Bastien & Bastienne, La Cenerentola, Cendrillon en die Zauberflöte passeerden ook de revue. Teveel om op te noemen. Genoeg magie en toverkunsten deze middag. Tot slot werden de leden uitgenodigd om een karaoke versie van Va, pensiero sull'ali dorate (in het Nederlands: vlieg, gedachte, op gouden vleugels) uit Nabucco ten gehore te brengen. Over de zangtechniek en de uitspraak waren wel kritische opmerkingen te plaatsen. Voordat de Operaclub kan optreden in de Arena van Verona vergt dat nog wel enige oefening. Toverkunsten helpen daarbij wellicht, maar misschien is het beter om er zangdocenten en taalcoaches bij te betrekken. Maar laten we zeggen: de bijeenkomst werd op een magische wijze “gezellig” afgesloten. Hulde aan de spreeksters! Peter van Hoesel
Beste deelnemers, er is een dubbel-DVD van alle fragmenten van deze middag compleet met uitleg op papier. Deze is te koop voor 5 euro. Heeft u belangstelling, stuurt u dan een mail naar het secretariaat: operaclub.nederland@gmail.com. Een telefoontje kan ook: 013 4681875. Annekarien School-Cools
Zondag 28 april 2019: W.A. Mozart - Don Giovanni in Essen (D). 30 van onze deelnemers bezochten deze opera onder de bijzondere regie van Stefan Herheim. De Nederlandse Karin Strobos zong de rol van Donna Elvira.
Op zondag 12 mei 2019 zouden wij in Duisburg (D) het laatste deel van Der Ring des Nibelungen van Richard Wagner: Die Götterdämmerung bezoeken. Op zondag 17 november 2019 staat deze opera wederom op de agenda voor een bezoek.
Geannuleerd wegens waterschade in het operatheater.
Zondag 12 mei 2019: R. Wagner - Die Götterdämmerung in Duisburg (D).
Ovidiu Purcel als Romeo en Luiza Fatyol als Juliette
Op zondag 26 mei bezocht de Operaclub de opera Roméo et Juliette in Düsseldorf. We kunnen weer terugzien op een geslaagde operareis.
Zondag 26 mei 2019: C. Gounod - Roméo et Juliette in Düsseldorf (D).
Zondag 23 juni 2019: Slotbijeenkomst met presentatie programma 2019-2020.
De slotbijeenkomst van seizoen 2018-2019 heeft inmiddels plaatsgevonden. Na het openingswoord van onze voorzitter Theo Walraven presenteerde Ton van Eijndthoven het programma voor seizoen 2019-2020. Dit werd met veel enthousiasme door de aanwezigen ontvangen. Na de pauze kregen wij de opera Gianni Schicchi van Puccini te zien, ingeleid door Ton.
Zondag 29 september 2019: Algemene Deelnemers vergadering
Voor de Algemene DeelnemersVergadering mochten we 63 personen welkom heten. En meer dan de helft van deze mensen heeft ook genoten van een heerlijk diner met elkaar. Aan het begin van de vergadering denken we aan Wim van Dongen. Oud-bestuurder die nu problemen heeft met zijn gezondheid. De vergadering verloopt positief met een goede inbreng van onze deelnemers. Voormalig voorzitter Frans van Dommelen zet Cees van Gorp in het zonnetje. Na vele jaren draagt hij zijn functie over.
Hierna de indrukwekkende opera Iolanthe van Tsjaikovski. Blind zijn en dit niet weten! Prachtige beelden. Mooie stemmen. Ontroerende muziek.
Zondag 27 oktober 2019: Modest Moessorsgki: Boris Godoenov in Krefeld (D)
Op zondag 27 oktober 2019 bezocht de Operaclub het zelden opgevoerde volksdrama Boris Godoenov van Modest Moessorski in het operatheater van Krefeld (D). Een indrukwekkend groot bezette opera. Het gezelschap bestaat elke avond uit ruim 150 zangers, orkestleden en koorleden. Bijgaand een doorverwijzing naar een impressie van deze opera:
Woensdag 6 november 2019: Presentatie Wim School: Die Götterdämmerung van Richard Wagner
Een grote groep belangstellenden zat klaar in de aangename lounge van het Willem II stadion om naar het verhaal van Wim te luisteren. De vierde opera van de Ring des Nibelungen van Richard Wagner laat zich niet makkelijk in het tijdsbestek van een middag uitleggen. Maar Wim slaagde hierin bijzonder goed. Hij pakte het verhaal op aan het einde van Siegfried, derde opera in de Ring. Het moment waarop Siegfried en Brünnhilde elkaar ontmoeten. Hierna leidde hij zijn geconcentreerd luisterend publiek door Die Götterdämmerung. Al vertellend, al verklarend, al associërend. Met aandacht voor de lopende handeling en met uitleg van enkele details. Brünnhilde, Gunter en Gutrune, booswicht Hagen, Siegfrieds dood, de ondergang van Walhalla. Beeldende uitleg van de Leitmotive. Zo hoorde ieder aan het eind het Erlösungsmotiv ofwel het verlossingsmotief. Gelukkig.
Heel boeiend waren de gekozen fragmenten. Wim gebruikte hiervoor beelden van de Ring uit: 1999 Amsterdam Regie Pierre Audi Dirigent Hartmut Haenchen 2008 Valencia Regie Carlus Padrissa Dirigent Zubin Mehta M.m.v. La Fura dels Baus 2012 New York Regie Robert Lepage Dirigent Fabio Luisi 1983 Bayreuth Regie Patrice Chérau Dirigent Pierre Boulez 1991 Bayreuth Regie Harry Kupfer Dirigent Daniel Barenboim
Compliment aan Henk Vleeschhouwer. Hij maakte deze presentatie technisch zo perfect. Dank aan Wim.
In memoriam Wim van Dongen
Wim was als een rots in de branding. Hij was een man die alles aan kon en hij toonde dit ook. Helaas is Wim op 11 november 2019 overleden, 87 jaar oud. Al enige tijd had Wim ernstige problemen met zien en ook het lopen werd steeds moeilijker. Nierfalen heeft wellicht geleid tot zijn overlijden.
Wim heeft voor onze Stichting Operaclub Nederland grote verdienste gehad. Hij was met zijn echtgenote Jacqueline al bijna 30 jaar lid, waarvan een groot aantal jaren actief bestuurslid, verantwoordelijk voor de reizen en andere activiteiten, alsmede secretariaatswerk. Dat Wim een bindende factor was, blijkt uit het feit dat hij in de moeilijke jaren onze Operaclub overeind heeft gehouden. Het was omstreeks 2005 dat het toenmalige bestuur, vanwege vele meningsverschillen, onze vereniging wilde opheffen.
Toen uit de ledenvergadering enkele mensen opstonden die wel enige verantwoordelijkheid wilden nemen, was Wim degene die dit aanvaardde en de nieuwe bestuurders aan de hand heeft genomen. Hij heeft hen met veel plezier en humor begeleid in hun nieuwe taken. Wim van Dongen was zeer lange tijd het gezicht van onze Operaclub, in binnen en buitenland. Wij zullen hem missen, maar niet vergeten. Ons medeleven gaat uit naar zijn vrouw Jacqueline en de kinderen. Wim bedankt voor alles wat je voor onze club hebt gedaan.
Bestuur Stichting Operaclub Nederland.
Zondag 17 november 2019: Richard Wagner: Die Götterdämmerung in Düsseldorf (D)
Op zondag 17 november 2019 bezocht de Operaclub de opera Die Götterdämmerung van Richard Wagner bij de Deutsche Oper am Rhein in Düsseldorf (D). Bijgaand een doorverwijzing naar een impressie van deze opera:
Zondag 1 december 2019: Camille Saint-Saëns: Samson et Dalila in Düsseldorf (D)
Op zondag 1 december 2019 bezocht de Operaclub de opera Samson et Dalila van Camille Saint-Saëns bij de Deutsche Oper am Rhein in Düsseldorf (D). Bijgaand een doorverwijzing naar een impressie van deze opera: