'
'
DIE TOTE STADT
Erich Wolfgang Korngold

Het verhaal speelt zich af in Brugge - als synoniem voor een stad die leeft vanuit de herinnering aan het verleden. De weduwnaar Paul kweekt de herinnering aan zijn vrouw Marie, die jong stierf, in een ‘tempel van herinneringen’. Door de ontmoeting met danseres Marietta – die aan de buitenkant verbazend veel op Marie lijkt, maar helemaal niet qua persoonlijkheid – komt dit necrofiele arrangement in de problemen. Voor Paul zijn realiteit en visie niet meer te scheiden. Misplaatste projectie en wensdenken wekken jaloezie en haat op. Ten slotte loopt de emotioneel geagiteerde ruzie tussen Paul en de danseres op tot het moorddadige uiterste. Uiteindelijk - volgens de verhelderende oplossing van de gebeurtenis, gebaseerd op psychoanalytische bevindingen op het moment van zijn oorsprong - is er geen dood, maar een toewijding aan het leven.

Erich Wolfgang Korngold, geboren in Brno als zoon van een gerenommeerd muziekcriticus en opgegroeid in Wenen, maakte een ontwikkeling door van een muzikaal wonderkind tot een van de meest gevierde componisten van zijn generatie. Hij was niet ouder dan 23 toen de wereldpremière van zijn opera ‘Die tote Stadt’, die tot op de dag van vandaag zijn beroemdste opera was, die op 4 december 1920 tegelijkertijd op het toneel van Keulen en Hamburg tot leven kwam. Het katapulteerde hem naar de top van de componistenrangen. In de vroege jaren 1930 werkte hij als professor aan de Weense Academie voor Muziek. De ballingschap in de VS leidde vanaf 1935 tot een contract bij Warner Brothers en daarmee tot een zeer succesvolle carrière als Hollywood-filmcomponist, bekroond met twee Oscars. Vanaf de tweede helft van de jaren veertig wijdde hij zich weer onbeperkt aan zijn symfonische activiteiten en bleef hij tot het einde in Los Angeles.
Link naar informatie van het theater