'
'
UN BALLO IN MASCHERA
Giuseppe Verdi
Giuseppe Verdi mag de controverse dan niet bewust hebben opgezocht, hij schuwde haar evenmin. La Traviata, die het publiek schokte omdat het hoofdpersonage een courtisane was, kon de goedkeuring van de critici nog maar net wegdragen. Maar Un ballo in maschera (Een gemaskerd bal), gebaseerd op de moord op koning Gustav III van Zweden in 1792, was voor de autoriteiten toch echt een brug te ver.
In totaal zaten er meer dan twee jaar tussen Verdi’s oorspronkelijke opdracht van het Teatro San Carlo in Napels en de uiteindelijke première van Un ballo in maschera op 17 februari 1859 in het Teatro Apollo te Rome. Om voor opvoering te worden goedgekeurd moest de setting van de opera worden aangepast: van de recente geschiedenis van het achttiende-eeuwse Scandinavië naar een fictief paleis in het zeventiende-eeuwse koloniale Boston.
Voor Verdi was niet zozeer de accurate weergave van het verleden van belang. Hij greep waargebeurde situaties uit het verleden meer aan om de emotionele impact van zijn muziek te vergroten. Een uitstekend voorbeeld van die geniale aanpak is ‘Teco io sto’, het duet tussen Gustav en Amalia, waarbij Verdi een prachtig samenspel creëert tussen de melodie en de betekenis van de woorden van de personages.
Link naar informatie van het theater