Woensdag 19 maart 2025 presentatie Joop van Velzen

Charles Gounoud. Een onterecht onbekende grootheid.

 

Zondag 9 februari 2025 Rossini - Il viaggio a Reims in Mönchengladbach

 

Verslag Il Viaggio a Reims 9 februari 2025 Mönchengladbach

 

Woensdag 5 februari hebben we kunnen genieten van de inspirerende lezing van Harry-Imre Dijkstra. En nu zondag 9 februari van de opvoering van Il Viaggio á Reims van Rossini.  Onderweg naar het theater werd middels een quiz voor “de slimste operamens” onderzocht of de 55 operadeskundigen in staat waren om eenvoudige vragen over de rolverdeling te beantwoorden. De uitslag was teleurstellend. Ondanks het feit dat de solisten van tevoren werden geïntroduceerd wist niemand de vragen juist te beantwoorden.

De opera was in een heel nieuw jasje gestoken. Er was een koets gevonden bij opgravingen in de buurt van Mönchengladbach. De overlevenden van toen moesten de tijd doorbrengen in een hotel, voordat ze gedwongen hun reis moesten afbreken. De kroning van Charles X zou dan toch in Parijs en niet in Reims plaatsvinden. Het décor laat ons de plek zien waar de opgravingen hebben plaatsgevonden. Er staan een twintigtal mensen op de plek. De reizigers. Deze reizigers werden ons vooraf op een groot scherm  getoond met een foto en de rol die zij gaan vertolken in de opera.

Maar liefst 20 solisten kwamen aan bod. Een Romeinse improvisatrice, een Poolse markiezin, een Franse gravin, een Oostenrijkse Madame, een Franse ridder, een Russische generaal, een Engelse kolonel, een Italiaanse letterkundige, een Duitse majoor, een Spaanse edelman, huisarts Don Prudenzia, een huishoudster uit Normandië, , een Grieks weesmeisje en nog 4 anderen. 10 solisten komen niet uit Duitsland, maar uit Albanië, Cuba, Congo, Griekenland, Armenië, Slovenië,  Kazachstan, België, Georgië en de Filippijnen. Kortom een bijzonder internationaal samengesteld gezelschap

De regisseur heeft de vrijheid genomen om in afwijking van de het oorspronkelijke verhaal sommige solisten een ander beroep te laten uitoefenen. Zo is Corinna een computergenie die de tijdmachine programmeert en Zefirino geen bode maar vrachtwagenchauffeur.  Vrijheid blijheid. Waarschijnlijk zou Rossini hiervan genoten hebben.

Iedereen mag een solo zingen. Zij het niet allemaal even lang. Via een tijdmachine die op het toneel afdaalt worden de overlevenden van 1815 weer tot leven gebracht. We zien hoe macht, haat, liefde de onderlinge verhoudingen op scherp zet. De samenhang blijft ver te zoeken. Ieder mag zijn eigen rol vetolken. Belcanto blijkt het belangrijkste voor de componist. En wij als toeschouwer van deze nieuw uitgebrachte opera van Rossini laten ons genieten van het opreden van  buitengewone solisten in een ongebruikelijke enscenering.

Bijzonder was dat tijdens deze uitvoering de volksliederen werden gezongen van Duitsland, Engeland, Frankrijk. Maar met een heel eigen tekst. De tekst verwees  - zo lijkt de regisseur – het te bedoelen naar de Frans revolutie en restauratie. Charles X wordt gekroond, maar in een laatste scène nemen alle spelers een kroon uit de kuip die op de plek van de opgraving staat.  Alle spelers worden koning en de koning zelf zet zijn kroon af. Liberté, égalité, fraternité komt in ons op. En dan bij het applaus verschijnt een spandoek, waar we worden opgeroepen voor het behoud van de démocratie. Er klonk een enorm applaus vanuit de zaal. En dat op de dag dat meer dan honderdduizend mensen in Duitsland protesteerden tegen mogelijk verlies van de democratie. Mogelijk zonder zich ervan bewust te zijn heeft de programmeringscommissie van onze operaclub gekozen voor een heel actuele vertolking. De interpretatie die ieder van ons gaf mag verschillend zijn.  Maar haast unaniem was men zeer enthousiast over ons bezoek. Jammer dat enkele leden door o.a.ziekte niet konden deelnemen. Maar onze chauffeur Kees was dankbaar dat hij mee mocht. En het was zijn eerste opera die hij bezocht. Dus mogelijk een fan erbij!

Het buffet was opnieuw goed verzorgd door Van der Valk. Het personeel was blij met de fooi en wij met der enorme ijstaart die opnieuw met kaarsen werd binnengedragen.  Voor de ingang werden we afweer opgehaald. De reisleiders waren blij dat we als operaclub opnieuw kunnen terugkijken op een geslaagde busreis. 

Voor alle zekerheid werd middels de quiz “de slimste operamens” gecontroleerd of er verbetering was opgetreden in de kennis van de operareizigers. En dat bleek het geval te zijn. Er werd 1 vraag gesteld. Wat is het beroep van Don Prudenzio met daarbij de toevoeging dat hij heel voorzichtig was. En jawel hoor. De vraag werd juist beantwoord: een huisarts. We mogen dus blij zijn met de toename van het kennisniveau van de leden van Stichting Operaclub Nederland.

Frans Vergeer en Peter van Hoesel

Woensdag 5 februari 2025 Presentatie Harry-Imre Dijkstra Rossini's meesterschap en komedie in de opera Koning Willen II stadion Tilburg

 

Een hele mooie opkomst: 75 leden!

En terecht.

Harry-Imre liet ons vandaag zien, dat hij een multitalent is op muzikaal vlak.

Met veel kennis stelde hij ons de componist Gioacchino Rossini voor.

Geplaatst in voorgangers en tijdgenoten.

Zoals bijvoorbeeld Giuseppe Verdi.

Na de pauze

spitste zijn verhaal zich toe op de opera Il viaggio a Reims, die we over enkele dagen gaan bezoeken in Mönchengladbach.  In deze regie was het toneel een tennisbaan.

Heel bijzonder. Op YouTube terug te zien door klikken op deze link

En ook in Mönchengladbach zal de enscenering vol verrassingen zijn.

U leest het in het verslag over deze dagreis.

 

 

 

Zondag 12 januari 2025 operareis naar de Deutsche Oper am Rhein in Düsseldorf -

Der Kreidekreis van A. Zemlinsky 


Tromgeroffel:

de nieuwe enscenering van dit zelden opgevoerde meesterwerk was een triomf voor regisseur David Bösch en dirigent Hendrik Vestmann.

Samen met de Düsseldorfer Symphoniker.


In een sociaal drama, dat verteld wordt als een sprookje, ontmoeten de muziek van de late romantiek en jazz elkaar.


"Die Bannkraft des Werkes übertrug sich aufs Publikum und entlud sich in großem Applaus.

Diesen 'Kreidekreis' sollte man gesehen haben. Es ist ein Meisterwerk in einer Exzellenten Produktion."

De krachtige fascinatie van dit werk sloeg over op het publiek en dit kwam tot ontlading in een groot applaus.

Deze productie van 'der Kreidekreis' is voor iedereen een must om gezien te hebben.

Het is een meesterwerk in een excellente vormgeving.

 

 

Zondag 5 januari 2025 Nieuwjaarsbijeenkomst.

De Operaclub wenst alle leden een gelukkig nieuw jaar.

 

Woensdag 20 november 2024 presentatie Leo den Oudsten.

Zie ook de informatie over deze opera en de componist op de programma pagina

Zondag 17 november 2024 operareis naar het Aalto Theater in Essen(D) – La forza del destino van G. Verdi.

 

De belangstelling voor deze opera was zo enorm, dat er een grotere bus gereserveerd moest worden.

Een van de 60 deelnemers reageerde als volgt:

We hebben gisteren een hele mooie dag gehad. Prachtige opera, aparte regie en decors. En het belangrijkste: prachtige stemmen. Het was allemaal heel gezellig. Dank voor jullie organisatie. Ben en Ineke.”

 

Zie hieronder het beeldmateriaal van het operahuis om (nogmaals) te kijken waarover het ging.

Zondag 13 oktober 2024 operareis naar Düsseldorf (D) – Eugen Onegin van P.I. Tschaikowsky.

 

 

De eerste reis voerde ons naar Düsseldorf voor een mooie strakke uitvoering van Eugen Onegin. De reis voorliep gelukkig voorspoedig ondanks de nodige wegopbrekingen en omleidingen rond Eindhoven en mogelijke grenscontrole. In de zaal hadden weer perfecte plaatsen.

Zie bijgaande foto's van het operahuis Deutsche Oper am Rhein voor een indruk.

Zondag 6 oktober 2024 Openingsbijeenkomst met Algemene Deelnemersvergadering.

Er waren 55 leden getuige van het doorgeven van de bestuurshamer.

Na 6 jaar voorzitterschap mag Theo Walraven hiervoor een cadeau in ontvangst nemen van Frits Horvers, de aantredende voorzitter.

De aansluitende Algemene Deelnemersvergadering verliep soepel.

Na het officiële gedeelte keken de deelnemers naar de opera Le roy d’Ys van Édouard Lalo.

Dit keer ingeleid door Henk Doff.

 

En zoals altijd sloot een voortreffelijk diner deze openingsbijeenkomst van seizoen 2024-2025 af.

 

Zondag 30 juni 2024 Slotbijeenkomst met de presentatie van seizoen 2024 - 2025 

 

Een impressie van de informatieve en sfeervolle bijeenkomst!

 

 

Zondag 19 mei 2024 Opera Jenufa van Leos Janácek bij de Deutsche Oper am Rhein in Duisburg (D).

Een geslaagde laatste reis van dit seizoen.


De regie was in handen van Tatjana Gürbaca.

Geboren in Berlijn in 1973, dus nu 51 jaar.

Ze heeft een Turkse vader en een Italiaanse moeder: vandaar de niet zo Duitse naam.

Ze is een geliefd regisseur bij de grote operahuizen.

O.a. ook in Genève waar de opera van vandaag een co-productie mee is.

En ook vanmiddag mogen uw verwachtingen hoog zijn.

In Antwerpen is nu overigens ook een Jenufa. In de regie van Robert Carsen.


Citaat uit enkele recensies over deze Jenufa uit de Duitse pers:


WAZ – Westdeutsche Allgemeine Zeitung

Uitstekende enscenering.

Sterke muzikale prestatie.

De interpretatie van Jenufa door Tatjana Gürbaca is een theatrale happening.


NMZ – Neue Musikzeitung

Een molen: je ziet hem niet, maar je hoort hem wel!

Tandraderen, transmissie-riemen ratelen, kloppen en zoemen in een ritme, grijpen in elkaar met de precisie van een uurwerk.

Het is een besloten samenleving met duidelijke regels waaraan iedereen zich dient te houden.


FAZ – Frankfurter Allgemeine Zeitung

Die Mütze des roten Todes.

De productie toont een eenheid in ritme en uitdrukkingskracht.

Daarna volgt een recensie van 7 pagina’s.


Opernfreund

Tatjana Gürbaca: een sterke en geloofwaardige personenregie.

Dirigent Axel Kober: treft de muziek op de tel precies, schuwt de komische mogelijkheden niet, laat het orkest ook in tragische grootsheid klinken. Bovendien gunt hij de toehoorders (en zichzelf) een finale met betoverende klanken. Hij neemt met deze opera na 14 jaar afscheid van dit orkest.


Rheinische Post: Grosses Drama in einer kleinen Welt.

 

Kortom een bejubelde voorstelling.

Met terecht minutenlang applaus voor de fantastische zangers.


Drie aandachtspunten voor vanmiddag:

- het eerste instrument dat u hoort: een xylofoon.

- de monumentale trap.

- de kleding van de cast is in de derde akte duidelijk anders.


Samen met de foto’s (deels van het operahuis) een mooie herinnering aan deze dagreis van de Operaclub.

 

Woensdag 17 maart 2024: Presentatie Leo den Oudsten.

We hebben Leo uitgenodigd, om vandaag te vertellen over componist Leos Janacek.

Binnenkort bezoeken we zijn opera Jenufa in Duisburg (D).

En om deze Tsjechische muziek beter te kunnen begrijpen, is het fijn om uitleg te krijgen.

Nu is het misschien toeval, maar Leo is zeer enthousiast over deze mooie muziek en met name de opera Jenufa.

Tot aan de pauze was het thema de componist zelf en zijn overige opera's en werken.

Ook hoorden we over de Moravische volksmuziek die hij gebruikt.

En na de pauze: Jenufa.

Alle drie de aktes worden uitvoerig besproken.

Waarop te letten bij het kijken en luisteren naar deze prachtige muziek.

Natuurlijk met heel veel fragmenten uit diverse uitvoeringen.

Een boeiende muzikale middag

 

Woensdag 6 maart 2024: Presentatie Remco Roovers is een succes!

Al meteen na het versturen van de uitnodiging was het duidelijk: zo’n 70 leden wilden deze presentatie graag meemaken.

Remco kwam deze middag vanuit Zeeland naar het Koning Willem II stadion in Tilburg om te vertellen over zijn eigen vakgebied: de zangkunst.

Een boeiend verhaal omlijst met verhelderende dia’s en vele zangfragmenten.

Enkele citaten van deelnemers na afloop:

“ ... ik kijk terug op een leerzame middag. Niet alleen vanwege de inhoud, maar ook vanwege de presentatie van Remco. Het was heel prettig om naar hem te luisteren.

De 3 ½ uur vlogen voorbij en mijn vragen omtrent de zangkunst zijn beantwoord.

Al bij al een hele fijne middag.”

“Wat een geweldige cursus! Leerzaam en wat is deze man enthousiast in zijn vak. Ik heb genoten!”

“Het was echt een bijzondere bijeenkomst. Wat een sfeer was er in de zaal.

Dankzij de kwaliteiten van Remco.”

 

Welnu, Remco, zou je een volgende presentatie bij de Operaclub in overweging willen nemen?

 

 

 

Zondag 18 februari Gelsenkirchen (D) Johan Straus jr, Eine nacht in Venedig.

 

‘Eine Nacht in Venedig’ of een verlaat ‘Karnaval in Gelsenkirchen’?

 

Op zondag 18 februari togen we met goede moed naar het sinds 2016 niet meer bezochte Musiktheater im Revier in Gelsenkirchen.

Bij de entree van de zaal werden we vergast op een optreden van een gitarist die met weinig welluidende klanken probeerde te vermaken. Wat zou Gelsenkirchen nu weer voor ons te brengen hebben?

 

Maar na een wat ‘droge’ entree kwam het spel op de wagen en ontspon zich een vermakelijk en in sommige gevallen zeer lachwekkende vertoning waarbij de spelers, het koor en het orkest zich uitputten in de originele aria’s uit de operette ‘Eine Nacht in Venedig’. Aan het einde van het eerste gedeelte ging het licht aan, maar senator Delacqua bleef hoog op zijn troon zitten, roepend om zijn Barbara. Was het nu wel of niet pauze. Tenslotte was het een toneelknecht die hem uit zijn benarde positie kwam bevrijden. Einde eerste bedrijf.

 

‘Und dann geht’s los”. Alles werd uit de kast getrokken om een carnavaleske sfeer op te roepen, waarbij vooral de persoonsverwisseling tussen de dames en de heren de aandacht trokken. Vrouwen gekleed als mannen en  omgekeerd. Hét thema van de uitvoering: de machtsverhouding tussen vrouwen en mannen uitgevoerd door de dames met de wraakaria uit Vivaldi’s ‘Juditha triumphans’. Maar ook Delacqua steekt zijn ellendig bestaan tijdens dit Venetiaans carnaval met de klaagaria ‘…zij houdt niet meer van mij…’ uit Verdi’s Don Carlos, ondr stoelen of banken. Gevolgd door het duet uit Die Zauberflöte tussen Papagena en Papageno (Ciboulette en Papacoda) met de opkomst van een aantal jonge Cibouletjes en Papacodaatjes, die natuurlijk de geesten in de zaal deed beroeren.

Maar zoals een goed carnaval betaamt eindigt het – ondanks alles – in een vrolijk slot. Volgend jaar geen ‘Karnaval in Venedig”, maar in Granada, gebracht met het Lied ‘Granada” van Augustin Lara. En blijf dan maar eens stil op je stoel zitten.

De uitvoering kon rekenen op een uitbundig applaus van de goed gevulde zaal. Bij het verlaten ervan hoorde ik van veel Duitse bezoekers dat het ‘sehr lustig’ was, een term die de lading volledig dekt.

 

Uiteraard past ook een woord van dank voor de reisleiders Frans Vergeer en Henk Doff, waarbij eerstgenoemde de bus bij het vertrek probeerde een andere operette in de maag te splitsen. Maar dat werd snel door de medereizigers verbeterd. Zijn komische samenvatting bij het vertrek uit Gelsenkirchen werd alom in de bus gewaardeerd. Alweer een succesnummer voor de Operaclub!

 

Herman van Lit

 

 

Nieuwjaarsbijeenkomst zondag 14 januari 2024 Willen II stadion

We  hebben weer kunnen genieten van een leuke samenkomst in het Willem II stadion. De beste wensen, leuke verhalen  en een toost op het nieuwe jaar bracht iedereen in stemming voor de eerste opera van 2024 in ons programma.
Dit maal was het een voor de meeste een onbekende opera/componist. Fedora van Umberto Giordano, weer vakkundig ingeleid door Ton van Eijndthoven. Zie de onderstaande foto's voor een indruk van de middag

Zie het archief voor voorgaande jaren